Instant Artists

2020.06.28

Egy izgalmas történetén keresztül ismerhetjük meg Zsanett és a művészet szenvedélyes viszonyát és azt, ahogyan ez a néhol boldog, néhol frusztrációkkal teli kapcsolat műalkotásokat teremtett. De vajon jó, ha ismerjük egy-egy műalkotás hátterét? Az alkotó a fontos, vagy a mű, amelyet létrehozott? Lenyűgöző alkotásait látva megkértem Zsanettet, hogy meséljen nekünk a hivatásáról és alkotásairól.

Röviden be tudnál mutatkozni? /Pár szóban tudnál mesélni magadról?

Szabó Zsanett vagyok, 27 éves. Pszichológiát tanultam, jelenleg pedig művészetterapeuta képzést végzek. Instant Artists néven kezdtem el a saját youtube csatornámat 2020. áprilisában, ahol művészettel kapcsolatos tartalmakat osztok meg.

Honnan jött az Instant Artists művésznév?

Fontosnak tartottam érzékeltetni a csatorna nevével, hogy én nem vagyok festőművész, sosem voltam az, és minden tiszteletem azoké, akik ezt a gyönyörű hivatást választják. Viszont a névvel azt az üzenetet szerettem volna átadni, hogy nem ördögtől való dolog úgy foglalkoznod akár a festéssel, akár egyéb más művészeti ággal, hogy nem vagy végzett festőművész. Lehetsz "instant" módon is művész, ha csinálod amit szeretsz, időt szánsz rá, folyton fejlődsz, és tanulsz. Azt hiszem ezt jelenti a név számomra.

Hogyan csöppentél bele a művészek világába? Mikor volt az első olyan gondolatod, hogy te ezzel szeretnél foglalkozni?

Gyerekkorom óta ezzel foglalkoztam hobbi szinten, viszont az első gondolat, hogy indítsak ebből egy heti rendszerességű csatornát kb. 1 éve fogalmazódott meg bennem. Azt éreztem, hogy ez valóban én vagyok, önazonos tudok lenni benne.

Milyen munkamódszerrel dolgozol? Milyen alkotói utat jártál be mostanáig?

Hetente töltök fel videót, egyelőre csak festésekről tutorialokat, később ez bővülni fog, rengeteg ötletem van. A teljes folyamatot egyedül csinálom, a tervezést, alkotásokat, arról a felvételt, vágást, és az online jelenlétet. Alkotói útról azért nem beszélnék még, mert kezdő videós vagyok, erre térjünk vissza 1-2 év múlva. 

Több munkafolyamatot is te végzel el egy-egy projekt során, de mégis, mi az, ami a legközelebb áll hozzád? Hogyan definiálnád magad?

Legközelebb maga a festés és a vágás áll hozzám, mindkettőt nagyon élvezem, kikapcsolnak. De ha definiálnom kellene magam, azt mondanám elsősorban alkotó vagyok, szeretem amikor a kezeim alatt alakulnak a dolgok.

Hogy határoznád meg a saját stílusod? Nehéz volt megtenni az első lépéseket?

Nem volt nehéz. Nagy része már bennem volt, még többnek pedig utána kellett járnom (pl. szerkesztési feladatok, marketing, stb.) Saját stílusom szerintem még bőven alakulóban van, de a festményeimet tekintve a gazdag színhasználat mindenképpen jellemző rám. Legyen az portré, csendélet, vagy tájkép.

A technikai oldalról beszélhetünk? Milyen technikákat, eszközöket alkalmazol a projektjeid során? Jelenleg milyen felszereléssel dolgozol?

Ha a videózásra gondolsz, nincsenek stúdió eszközeim. Van egy jó mikrofonom, ami már kb. 2 éve megvan, ez mindenképpen jól jön. A felvételeket telefonnal rögzítem, nyilván ebben van hova fejlődni.  A világításom többnyire természetes fény, ha viszont beltéren vagyok, megoldom lámpáim beállításával, később majd softboxokkal, ernyőkkel fogom ezt is kivitelezni. A festményeim többnyire akrillal készülnek, viszont nagyon szeretem az akvarellt, és az agyagot is.

Mindenki számára mást jelent az inspiráló szó. Te hogyan tudsz vele azonosulni?

Számomra az az inspiráló, ami megmozgat bennem valamit. Ami elindítja az ötletelést, új felismeréseket hoz, és cselekvésre ösztönöz.

A művészetben nagyon fontos az inspiráció. Te miből inspirálódsz, mik azok a dolgok, amik téged megihletnek? Ki vagy mi inspirált arra, hogy festéssel foglalkozz?

Amik igazán megihletnek azok az emberi kapcsolatok. Ha személyt kellene megneveznem, hogy ki inspirált a festésre, gyermekkoromban Édesapám volt ez a személy.

Hogyan választasz témát, honnan meríted az ötletet az alkotásaidhoz? Mi alapján választod meg azt a témakört, amivel aztán hosszabb távon foglalkozol?

Szeretek reagálni az aktuális történésekre akár magyar vonatkozásban, akár nemzetközi események kapcsán. De van, hogy nem akar az ember világmegváltó képeket készíteni, egyszerűen csak leül, és hagyja, hogy jöjjön, ami kikívánkozik. Mindkettő folyamatot nagyon szeretem.

Az ösztönösség mennyire jellemző a munkáidra? Hogyan kezdesz hozzá egy-egy alkotáshoz, le tudnád írni a folyamatot? Mire van szükséged az alkotáshoz?

Én inkább az előre tervező kategóriába sorolnám magam. Értem ezt úgy, hogy legtöbbször egy koncepcióval a fejemben ülök le alkotni. Viszont, ha elkezdtem, hagyom, hogy vigyen a kép hangulata. A pontos színeket, ábrákat sosem tervezem meg előre, csak az alap koncepciót. (Pl. a kép témáját, technikáját)

Mivel kell leginkább "megküzdened" az alkotás során?

Nincs ilyen. Sosem volt még olyan, hogy küzdelem lett volna bármelyik része is. Ha le is videózom, ott szokott néha fejfájást okozni, hogy minden rendben legyen a kamerával. Pl. előfordult, hogy elindítottam a felvételt, ami pár perc múlva leállt, amit persze nem vettem észre, mert nem arra figyeltem, és kezdhettem előről a felvételt.

Milyen érzés a kamera előtt lenni?

Eleinte nem mutattam meg az arcom a kamerában, mert "lassan érő" típus vagyok, az első videóknál még azt is szoknom kellett, hogy a narrálásnál a saját hangomat hallom vissza.  Mióta "látszódom" is a videókban, úgy érzem, ez nem okoz problémát. Talán éppen azért, mert ebben is fokozatosan haladtam.

Melyik részét szereted leginkább a munkáidnak? Mit szeretsz a legjobban alkotni?

Legjobban arcokat szeretek festeni. Számomra a szemek és az arckifejezés elkészítése a legizgalmasabb, lelket ad a képnek.

Munkáid stílus szempontjából feltűnően eltérnek az itthoni fő csapásirányoktól. Mihez tudnád leginkább hasonlítani a művészetedet? Tudatosan alakítod saját stílusodat?

Feltűnően eltérnének? Nem tudom, én nem érzem úgy. Nagyon sok élénk színt használok, és ez soha sem tudatos.

Tudnál arra példát mondani, ahol a véletlenszerű felismerések befolyásolták az alkotásaidat?

Mindig szerettem kísérletezni a színekkel, és egyszer előfordult, hogy egy, a kontextusából erősen kivirító, attól nagyon eltérő színt tettem spontán egy arcképre, és nagyon tetszett. Annyira, hogy azóta is alkalmazom ezt a technikát, ez több videómban is megfigyelhető.

Most éppen mind dolgozol? Milyen téma érdekel? (Jelenleg milyen témák foglalkoztatnak?)

Tele vagyok ötletekkel, természetesen nem szeretném előre lelőni az összeset, de annyit elmondhatok, hogy különböző témák köré szervezve fogok a csatornán mini sorozatokat indítani, és nem csak a festészet területén, hanem elkalandozunk időnként több művészeti ág stílusaiba is.

Ha nem lenne akadály a pénz, mivel foglalkoznál szívesen?

Saját stúdió létrehozásával.

Te hogyan szoktál szórakozni, mit jelent számodra ez a fogalom?

Ez elég sokrétű számomra. Ugyanúgy kikapcsol egy jó beszélgetés, mint egy kirándulós program, vagy egy jó könyv, tengernyi zene, és főleg a szeretteimmel eltöltött minőségi idő. És persze a Netflix, ne legyünk álszentek. 

Ha szeretnénk az alkotásaiddal jobban megismerkedni, akkor hol tehetjük ezt meg?

Youtube-on Instant Artists néven találtok meg, Instagramon instant_artists_official, facebookon pedig @instantartistsofficial keresőcímkével.

Youtube: https://www.youtube.com/channel/UC2NUMWNiLODyEme1bgr6tqg

Instagram: https://www.instagram.com/instant_artists_official/

Facebook: https://www.facebook.com/instantartistsofficial/

A munkáid alapja mennyire személyes indíttatású? Minden esetben személyes indíttatásból alkotsz?

Igen. Ha úgy érted, vezérel-e valamilyen érdek, hogy alkossak, a válaszom nem. Azért csinálom, mert szeretem csinálni, és a célom, hogy később legyen egy kis csapat, akik aktívak követik a videókat, és akikkel együtt festhetünk.

A művészeti ideád a vásznon vagy az alkotási folyamat előtt jön létre?

Először ötletelek, nagyjából elképzelem, hogy mit fogok készíteni, attól kezdve pedig spontán alakul, hogy milyen lesz a kép.

Van-e olyan alkotás, esetleg elismerés, amire különösen büszke vagy?

Érdekes, de egy olyan rajzomat emelném ki, ami nagyon kezdetleges, amit anno az öcsémről készítettem, amikor még picike volt, mert az a kép volt az első olyan sikerélményem, ami nagy motivációt adott a későbbiekhez.

Milyen elvárásoknak kell megfelelnie azoknak, akik művészként szeretnének boldogulni a jövőben?

Ha mások által szabott keretekben szeretnének működni, akkor valószínűleg nagyon sok elvárásnak kell majd megfelelniük. De ha a maguk útját járják, és a saját tempójukban akarnak fejlődni, akkor arra bíztatnám őket, hogy senkinek se akarjanak megfelelni, csak maguknak. A végén nem az számít, hogy az aranymetszés szerinti tökéletes képet készítettél-e, hanem hogy sírva csináltad határidőre, mert a hátad közepére sem kívántad, vagy élvezted minden pillanatát. 

Az elmúlt két-három évben mi volt számodra a legdrasztikusabb, a téged leginkább igénybe vevő váltás az életedben?

Nem kötném eseményhez, ha nem baj, de volt példa erre, igen, és főleg a bizalomvesztés köré összpontosultak ezek a történések. Változást pedig úgy hoztak ezek a felismerések, ahogy egy gyász folyamat kinéz. Amikor rádöbbensz, hogy csalatkoznod kell valamiben, egy általad követett út már nem járható, elsiratod, és megerősödsz. Rendkívül sok erőt köszönhetek az ilyen változásoknak.

Hogyan emlékszel vissza a kezdeti szárnypróbálgatásokra? Vissza szoktad nézni a még lelkes "amatőrként" készített munkáidat?

Igazság szerint még most is lelkes amatőrnek tartom magam. De igen, vissza szoktam nézni, és rendkívül kritikus vagyok magammal szemben. De akkor az voltam én, és ezt vállalom. 

Milyen tartalmakat fogyasztasz legszívesebben szabadidődben?

Ahogy írtam fentebb Netflix minden mennyiségben, és nagyon szeretem a tutorial videókat is, de természetesen nem csak művészettel kapcsolatos tartalmakat nézek. Nagyon szeretem a mély mondanivalóval rendelkező filmeket, de ugyanúgy az agyzsibbasztó animációs filmeket is, mint pl. a Family Guy. Emellett imádom a jó zenéket, ilyen téren mindenevő vagyok. 

Saját bevallásod szerint mennyire vagy kritikus a munkáddal szemben?

Nagyon. Mástól nehezen viselem a kritikát, ez már kiderült számomra az évek alatt. De magammal szemben magas mércét állítok fel, amit persze nem mindig sikerül megugrani. De igyekszik az ember.

Egy kép mennyi ideig formálódik a kezeid között? Mikor van kész számodra egy alkotás? (bár tudom, hogy ez sok mindentől függ...)

Értem, mire gondolsz, és igen, van, hogy túlgondolom, de arra is van példa, hogy meg kell szakítanom egy festést külső okokból, és évekig nem folytatom ugyanazt a képet. Most is van pár kép ami áll a sarokban. És persze technikától is függ, hogy egy kép mennyi ideig készül. Egy egyszerűbb meg van egy-két óra alatt, egy összetettebben van, hogy napokat dolgozom.

Van valamilyen speciális módszered a felkészüléshez?

Nincs rituálém, ha erre gondolsz. Az én módszerem az ötletelés. Szeretek egy tervvel leülni a vászon elé, aztán majd alakul.

Az eddigi pályádon a válások, változások alkalmával mennyire jelentett gondot?

A változásokra úgy tekintek, mint a mi az élet része, inkább úgy fogalmaznék, hogy sokszor meg tudok lepődni, mennyire másképp tudnak alakulni a dolgok ahhoz képest, amit elterveztem. De számomra ez inkább pozitív, előre visz.

Van-e olyan személyes mottód, ami jól jellemez és szívesen osztasz meg másokkal?

Bármit csinálsz, legyél önmagad. És akkor nem foghatsz mellé.

Minden alkotó általában meg tud nevezni legalább egy olyan személyt, akit a mentorának tart, aki nagy hatással volt rá. Mesélnél erről Te is egy kicsit?

Konkrét mentorom nincs, viszont nagy hatással a szüleim voltak rám, mindig bátorítottak és ösztönöztek, hogy csináljam amit szeretek, nekik köszönhetek mindent. Édesapám gyönyörű tájképeket fest, kiskoromban sokszor festettünk együtt, sokat tanultam tőle. Ahhoz pedig, hogy elkezdjek magamra találni az alkotásban, nagyban hozzájárult a gimnáziumi rajztanárom, Gál Tamás TanárÚr. Ezúton is köszönöm neki. Szerintem egy jó pedagógus tud olyan ösztönző erővel bírni, hogy szárnyaljon a diák abban, amit csinál. Ő pont ilyen volt.

Amikor nem valamilyen rajzon dolgozol, mivel telnek a napjaid? Mik a célkitűzéseid? Milyen egyéb dolgok foglalkoztatnak még? Más hobbid van?

Nyilván, mint mindenkinél, a családdal, barátokkal szervezett programok teszik ki főleg a szabadidőm fennmaradó részét, viszont egyéb hobbiként ha időm engedi zenét szoktam készíteni, illetve meglévő zenei alapra covereket éneklek fel, vagy éppen sütök valami finomat, ez mindig kikapcsol.

Volt-e részed olyan meglepő, vagy vicces szituációban, amit a munkádnak köszönhetsz?

Igen, több videó készítésénél (főleg, ha szabadtéren készülnek) gyakran ott vannak a családtagok, tesóm, és a kiskutyáim mindig gondoskodnak ilyenkor róla, hogy ne unatkozzak... jó értelmében persze. 

Miképp hat a szociális kapcsolataidra az életmódod? Honnan van ennyi energiád ennyi mindenre?

A szociális kapcsolatok engem mindig töltenek, egy jó beszélgetés a barátaimmal, (akár telefonon) kincset ér. Az energiámat többnyire ebből nyerem, és abból, hogy amit csinálok, azt nem munkaként fogom fel, mert imádom csinálni. Ezért a festés is tölt, kikapcsol. Ha azt az oldalát nézzük, hogy a szociális kapcsolataimra hogyan hat ez, nem érzem, hogy időt venne el pl. a barátoktól, szerettektől. Pont, hogy minőségi időt tudok velük tölteni, mert kiegyensúlyozottabb vagyok általa.

Milyennek látod a fővárosi életet?

Pörgősnek, és eseménydúsnak. Bár ahogy egyre idősebb vagyok, jobban húz a szívem vidékre, ahol születtem. Balatoni lány vagyok és azt hiszem ez sosem fog változni. 

Hogyan bővült, szélesedett a palettád?

Mint azt mondtam korábban, szeretek inspirálódni, mindig új és új videókat, festményeket vagy technikákat követni, ez folyamatosan szélesíti a palettámat, mert ha látok egy jó ötletet, igyekszem abból kiindulva egy saját ösvényt létrehozni. Ugyanazt sosem másolom, de ugyanazzal a technikával gyakran készítek saját témájú festményt.

Ma is úgy látod, jól döntöttél, hogy ezt az utat választottad?

Egyértelműen igen. Mindig az a jó út, ahol önazonos lehetsz.

Ha bárhova elutazhatnál hová mennél el legszívesebben?

Írország és Skócia mindig vonzott. De a bakancslistás helyeim közül a legtöbb tengerparti.

Tervező, célokat kitűző művész vagy, vagy bízol a sorsban, hogy mindig minden úgyis a megfelelő pillanatban fog elérni?

Úgy mondanám, hogy bízom a sorsban, de szeretem tervekkel megtámogatni. Alapvetően inkább tervezős típus vagyok, de az élet mindig alakít a dolgokon. 

Hogy képzeled el az életedet 10 év múlva?

Családdal, gyerekekkel, és a saját stúdiómmal.

© 2020 V Christian. Minden jog fenntartva.
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el